Sweet Home 3D – naplánujte si bydlení v Linux Mintu – 2. část

[singlepic id=439 w=220 h=100 float=right]Sweet Home 3D je šikovná aplikace pro naplánování interiéru vašeho domova. Dnes budeme pokračovat v tutoriálu pro používání tohoto šikovného programu. V předchozím díle jsme si jej popsali a naučili jsme se nakreslit základní plánek, kreslit a texturovat zdi. Následně si popíšeme další možnosti ovládání programu tak, abyste byli schopní si sami vytvořit kompletní plánek interiéru vašeho bydlení.

 

PŘIDÁNÍ NÁBYTKU, DVEŘÍ A OKEN

Chcete-li si přidat nábytek do příslušné místnosti, přetáhněte jej z katalogu do projektu nebo do seznamu nábytku, jak je opět vidět na obrázku níže. Taktéž si můžete vybrat položku v katalogu a kliknout poté na tlačítko „Přidat nábytek“ na nástrojové liště. Vybraný nábytek je současně zapracován do seznamu nábytku, do projektu i do 3D náhledu.

 

[singlepic id=447 w=420 h=340 float=center]

 

Nejprve přidejte dveře a okna do vašeho projektu, abyste získali realistický pohled na prázdný dům, byt či místnost. Pokud je aktivní magnetizmus, dveře i okna se na zdi automaticky umísťují a upravují v závislosti na orientaci a tloušťce dané zdi. Poté přidávejte jednotlivý nábytek a upravte si jeho umístění, natočení a velikost. Pokud je opět magnetizmus aktivní, pak se nábytek automaticky otočí tak, že jeho zadní část je umístěna podél zdi, na kterou najedete kurzorem myši a pokud má být postaven na jiný kus, tak se automaticky na něj postaví (zobrazí se v horní části prvního kusu, pokud je jeho výchozí výška na úrovni podlahy). Pokud je již nějaký kus nábytku umístěn v projektu, tak můžete změnit jeho velikost, výškové zarovnání nebo úhel usazení pomocí jednoho ze čtyř ukazatelů, který se objeví na každém rohu vybraného kusu nábytku, jak názorně vidíte na následujícím obrázku.

 

[singlepic id=448 w=220 h=140 float=center]

 

  1. Indikace otočení –  ukazuje roh můžete tažením otočit vybraný kus. Podržením klávesy Shift zapnete magnetismus, který otočí vybraný kus nábytku o 15°.
  2. Výška od podlahy – pomocí tohoto ukazatele můžete přetažením změnit vzdálenost vybraného kusu nábytku od podlahy.
  3. Indikace výšky –  přetažením tohoto rohu můžete měnit výšku vybraného kusu nábytku.
  4. Indikace velikosti – přetažením můžete změnit šířku či hloubku vybraného kusu nábytku.

Poklepáním na daný kus nábytku nebo volbou z menu „Nábytek – > Upravit …“ změníte aktuální sadu vybraných kusů i kusy v nábytkovém podokně. Jak je vidět na dalším obrázku, v tomto dialogovém okně můžete upravit název vybraného nábytku, jeho úhel natočení, jeho umístění, výšku od podlahy, jeho velikost, barvu a strukturu, jeho viditelnost a i zda se má 3D model zrcadlit.

 

[singlepic id=450 w=420 h=340 float=center]

 

IMPORT 3D MODELŮ

Pokud nějaký kus nábytku nebo objektu chybí v katalogu Sweet Home 3D, můžete si naimportovat jeho 3D model a tento soubor pak použít i ve svém projektu. Více než 500 modelů od různých přispěvatelů lze stáhnout na http://www.sweethome3d.com/importModels.jsp. Máte však také možnost vytvořit si své vlastní modely pomocí softwaru jako je např. Blender nebo Art of Illusion. Sweet Home 3D podporuje soubory 3D modelů, jako jsou např. formáty OBJ, DAE, 3DS, LWS nebo i ZIP archiv, který obsahuje soubor uvedených formátů. Pro vlastní import klikněte v menu na „Nábytek -> Import nábytku …„, čímž se spustí průvodce, který vám pomůže zvolit typ, velikost soubor modelu 3D, jak vidíte na dalším obrázku.

 

[singlepic id=449 w=420 h=340 float=center]

 

  1. Klikněte na „Vybrat model“ a vyberte soubor 3D modelu ze souborového dialogu. Pokud přetáhnete soubor 3D modelu, který chcete importovat, do příslušného okna, je pak tímto automaticky vybrán. Jakmile je model je načten, klepněte na „Pokračovat“.
  2. Orientaci modelu změňte pomocí tlačítek se šipkami tak, aby čelní pohled zobrazoval přední plochu 3D modelu. Dále klikněte na tlačítko „Pokračovat„.
  3. V případě potřeby, změňte název, velikost, výšku, barvu importovaného modelu a určete, zda je daný model otevírací, tj. dveře, okna apod.. Poté opět klikněte na tlačítko „Pokračovat„.
  4. Najeďte na 3D model kurzorem myší tak, abyste získali co nejlepší úhel pohledu pro získání ikony modelu, zobrazené v katalogu katalogu, v seznamu nábytku a v celém projektu. Poté klikněte na tlačítko „Dokončit“.

Jakmile je průvodce importem nábytku ukončen, importovaný model se zobrazí v katalogu nábytku, v projektu i v seznamu nábytku, a to v závislosti na vlastnostech, které jste zadali. Pak je možné jej používat jako jakýkoliv jiný 3D model z výchozího katalogu. Mezi 3D modely můžete také naimportovat sadu modelů uložených ve formátu SH3F, které jsou k dispozici ke stažení na  http://downloads.sourceforge.net/sweethome3d/. Chcete-li nainstalovat soubor ve formátu SH3F, jednoduše na něj poklepejte nebo jej vyberte v nabídce „Nábytek -> Import nábytku“ v knihovně jako položku nabídky.

 

KRESLENÍ MÍSTNOSTI

Chcete-li si vytvořit místnost, tak nejprve klikněte tlačítko „Vytvořit místnosti“ v menu. Poté můžete vytvořit novou místnost v projektu např. takto:

  • klikněte na každý roh místnosti, pak poklepejte na poslední bod nebo stiskněte klávesu Esc po přidání posledního bodu.
  • dvakrát klepněte kdekoliv uvnitř stávajícího uzavřeného prostoru, jak je znázorněno na obrázku níže.

 

[singlepic id=445 w=420 h=340 float=center]

 

První nakreslete zdi a přidejte dveře, před samotným vytvářením místnosti. Pomocí této metody budete moci vytvořit jednotlivé místnosti mnohem rychleji dvojklikem na každou plochu, na které chcete mít nějakou místnost ve vašem projektu. Všimněte si také, že místnost vytvořená dvojitým kliknutím už zahrnuje polovinu prahu u každých dveří umístěných ve zdech. Tato funkce zajišťuje, že jednotlivé místnosti jsou správně navzájem spojené ve 3D náhledu, když jsou otevřeny dveře mezi místnostmi. Jakmile je místnost vytvořena, můžete změnit její název, barvu i texturu podlahy a stropu, a to výběrem z menu „Plán -> Upravit místnosti …“, jak vidíte na dalším obrázku.

 

[singlepic id=451 w=420 h=340 float=center]

 

Když je místnost vytvořena, můžete přesunout každý z jejích bodů pomocí myší v režimu „Výběr„, a tak změnit její umístění v projektu a aby její název byl indikován v rámci textu.

 

PŘIDÁNÍ PATRA

Pokud má mít váš projekt více než jedno patro, můžete jej vytvořit přidáním dalšího, kliknutím v menu na „Plán -> Přidat úroveň“ nebo kliknutím na kartu +, která se objeví, když má projekt více než jedno patro. Každé patro je prezentováno na kartě, zobrazené v horní části půdorysu a slouží pro volbu patra, do které budete přidávat nové zdi, nábytek či jiné objekty.

 

[singlepic id=446 w=420 h=340 float=center]

 

Jak je vidět na předchozím obrázku, stěny a stropy v nižším patře se zobrazí světlou barvou v půdorysném pohledu, a tak vám umožní snadnější kreslení zdí nebo používání kreslících nástrojů pro tvorbu místností. V případě potřeby můžete také kopírovat/vložit objekty z jiného patra do vámi zvoleného patra.

Výchozí převýšení, výška a tloušťka podlahy na každém patře může být upravena dvojitým kliknutím na záložku nebo kliknutím v menu  „Plán -> Upravit úroveň …„.

 

[singlepic id=452 w=420 h=340 float=center]

 

Jak je vidět na předchozím obrázku, modifikační panel patra zobrazuje také tabulku, ve které jsou uvedena všechna patra projektu, a které vám pomůže vybrat správné hodnoty pro srovnání s jinými patry. Chcete-li pak vytvořit podzemní patra (sklepy), zadejte zápornou hodnotu výšky. Hodnota úrovně hladiny je pak použita pro výpočet výšky stropu upravovaného patra.

V příštím, už posledním dílu si popíšeme úpravy ve 3D náhledu a některé další funkce a možnosti aplikace Sweet Home 3D.

Štítky , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Jedna reakce na Sweet Home 3D – naplánujte si bydlení v Linux Mintu – 2. část

  1. Pingback:Sweet Home 3D - naplánujte si bydlení v Linux Mintu - 1. část at Linux-Mint-Czech